IJSCLUB SINDS 1880

De IJsclub Zevenhuizen is opgericht in 1880 onder de naam Zevenhuizensche IJsclub. De auto moest nog worden uitgevonden en de klapschaats was al helemaal nog niet in beeld. Tot 1947 werden er dan ook vooral arreslee- en later korte baan wedstrijden georganiseerd. Jarenlang heeft de Zevenhuizensche IJsclub op een weiland een landijsbaan verzorgd, het plasje genoemd. Het weiland werd gehuurd voor 250 gulden per jaar.

EERSTE MOLENTOCHT

Vanwege de uitbreidende nieuwbouw werd in 1963 besloten uit te wijken naar de Rotte. Op 1 januari 1964 begon daar een mooie traditie en werd de eerste Molentocht Rottemeren georganiseerd. Vandaag de dag geniet deze schaatstocht over de Rottemeren landelijke bekendheid en is de natuurijstocht een begrip in de regio.

EERSTE MARATHON

15 jaar later, op 27 januari 1979, wordt ook de eerste marathon van 200 kilometer op de Rottemeren verreden, gewonnen door 'Dolle' Dries van Wijhe. Voor de organisatie wordt samengewerkt met de collega ijsclub uit Bleiswijk, aan de overzijde van de Rottemeren.

EN NU?

En nu? Nu organiseren we nog elk jaar vele mooie activiteiten op en rond de Rottemeren.

Zo proberen we een nieuwe generatie voor het natuurijs te enthousiasmeren.

BEELDEN UIT HET VERLEDEN

Hoe kunnen we je verder beter een beeld schetsen van de historie van onze ijsclub uit Zevenhuizen dan met een aantal mooie platen uit het verleden.

Neem voor meer foto's een kijkje in het fotoarchief.